Entrada destacada

dimarts, 17 de juny del 2025

La Filiberto a la Paret del Triangle.

Avui em tornat a matinar per poder escalar a l'ombra (que no fresca) a la part més oriental de les cingleres de Benavent, a l'anomenada Paret del Triangle. Sense cap expectativa per la via, he repetit la Filiberto i, certament, prou m'ha agradat.


M'ha agradat perque està equipada sense excessos, m'ha agradat perque la roca és més bona del que aparenta (en general) i m'ha agradat perque he pogut fer unes bones tibades intentant apurar els nombrosos passos d'A0 que marca la ressenya original (alguns han sortit i altres no, tot i que si veia color). Per tant, amb un grapadet de cintes variades + R. ja en tindreu prou (algun Alien totalment opcional).


Apa! Fins aviat i ombra fins allà les 12h després... rostida màxima, jeje!!


dijous, 12 de juny del 2025

Flor de Primavera a la Roca del Corb.

Les escalades a l'ombra, amb la calor que impera, valen el seu pes en or. Ja poden ser  curtes o romàntiques o d'àmbit local, lo important és que estiguin a l'ombra. I la Flor de Primavera al vessant nord de la Roca del Corb a St. Honorat n'és un exemple.


Curt diedre ben evident (ocult des de la pista), prou vertical, amb roca bona i molt ben assegurada (13 cintes + R.) en són els trets més destacables. Pels de lluny, a completar amb alguna altra per amortitzar el viatge.


Apa! Fins aviat i sinó un banyet sempre va bé... avui el primer de la temporada.




dimarts, 10 de juny del 2025

La Roella a Vilamala.

Avui m'he llevat a punta de dia per poder escalar amb la poca fresca matinal que està fent aquests dies, sense dubte, estiu amb totes les lletres. He repetit, a Vilamala, una nova via  oberta de fa molt poquet, dues setmanetes tant sols, s'anomena La Roella, vieta veïna de la Vilabona per un pany de paret ben atractiu.


Inici en un característic gran pi i ja més o menys directe fins al cim cap un altre característic gran pi, al final del L3 però, cal fer un flanqueig a esquerres per trobar la reunió. Poc equipada i que es deixa assegurar mínimament amb una roca ben bona.


Apa! Fins aviat i afineu l'olfacte en l'aproximació per antics corriols de carboners... és tant o més difícil que la via, jeje!!!




dijous, 5 de juny del 2025

L'AGP a la Bessona Inferior.

Feia temps que em mirava la Picazo de la Bessona Inferior però per una cosa o per una altra sempre tornava al calaix. Avui, finalment, ja l'hem incorporat al currículum. Gran clàssica d'Agulles que traspua l'envergadura del seu oberturista: bona via, oberta amb mestratge i totalment restaurada de fa anys.

Així, si voleu fer-la en lliure (que no ha estat el cas) haureu d'apretar de valent amb la característica escalada 'agullensis', i si la voleu fer en estil més clàssic prepareu-vos per unes sortidetes ben emocionants dels Ae's. En qualsevol cas, grau ajustat que ningú s'atrebeix a actualitzar (i que jo tampoc faré).


Cal dur un grapadet de cintes amb alguna baga fina per merlets i un estrep. Roca molt bona. Reunions incòmodes en general. I descens en rapel pel vessant oest (30+20).


Apa! Fins aviat i moltes gràcies per les fotos... avui el retratat he estat jo, jejeje!!

15 anys de... la Platinum a l'Esperó de les Orenetes.

Gran jornada la d'avui fa 15 anys tot repetint la Platinum d'Oliana. Hi ha una tendència a combinar-la amb l'Alfa Centauro (encara pendent), però la veritat és que tota ella, per si sola, val la pena. Jo ja l'havia intentat uns anys abans (Abr-05) però un vent lateral fortíssim, que ens arrencava de la paret, va fer-nos abandonar. 

De la via, recordo que ens hi vam posar molt d'hora aprofitant la fresqueta matinal però a migdia vam passar calor fins que no va entrar l'ombreta de la tarda.També recordo que amb una via tant llarga hi havia trams de tot (i més als Esplovins) però en general era ben interessant. Recordo especialment el L6 per uns diedres paral.lels que no sabies ben bé quin triar (imatge esquerra) i, el L7 amb un flanqueig prou obligat i prou difícil d'assegurar (imatge dreta), la resta sense problemes.


Apa! Fins aviat i peu de via marcat amb aquesta placa, fàcil de trobar o no... ves a saber.

dimarts, 3 de juny del 2025

La Lotus a la Paret de l'Aeri.

Les plaques montserratines en general, però especialment les de les grans parets, m'han fet sempre una por terrible. I jo, que sóc un escalador mediocre, em cal buscar companys amb solvència contrastada perque les resolguin. Amb aquesta garantia, fa 15 anys, vaig repetir la Lotus de la Paret de l'Aeri de Montserrat.

Ells van fer-se lo difícil i jo lo fàcil. I, certament, la finura de la via i la incòmoda llunyania de les assegurances fa que s'hagi d'escalar amb els cinc sentits. Molt bona via per això, en guardo un gran record.


Apa! Fins aviat i no aneu justos de grau si la voleu disfrutar.

dimarts, 27 de maig del 2025

La Tangram a Canalda.

Des de la fatiga més absoluta i fins a l'emoció més gran, escric aquest post. Fa uns dies, una companya d'escalada va dir-me: -Aprofita bé aquests dies- i així ho he fet tot repetint la Tangram a Canalda. Possible primera repetició d'aquest impresionant viot obert fa gairebé 30 anys.


No cal que us digui que estava a la llista des del minut zero, però la Tangram és gairebé impossible trobar-la en òptimes condicions degut a la persistent xorrera que la flanqueja i enguany encara menys amb la primavera tant plujosa que em tingut. Tot i així, l'estabilitat d'aquests darrers dies m'ha fet decidir.


Sense dubte, està en el top 5 de les vies canalderes més exigents. I sense dubte, toca escalar molt i molt bé tant el primer com el segon de cordada (gens recomanable per cordades de tres). Via difícil, dura, treballosa, obligada, sinuosa, exposada i més desequipada com més amunt. No és regala absolutament res. Aquí és patir des de que s'arrenca del terra fins que s'arriba al cim.


Cal dur tascons (petits inclosos), friends fins C1, Aliens, variat de cordinos, ganxo de punta i ganxo ample (pel L1), uns 10 pitons variats (amb algun de curt), xocolatines, sang freda i moltes hores per endevant. Roca molt bona en general però (evidentment) molt poc tocada.


Cosetes a destacar: L1 amb passos de ganxo. L2 dur i inici molt atlètic. L3 amb una sortida molt rabiosa del primer Ae i tram coralí excepcionalment punxent al final. L4 inici gairebé sempre moll, molta precaució en les sortides dels artificials (hi he hagut d'abandonar un clau). L5 artifo curt però d'artesania. L6 amb una gatera d'infart. I L7 molt llarg fins trobar quelcom per montar reunió (no infravalorar-lo).


Apa! Fins aviat i després d'uns quants anyets i de la curtida d'aquests dies, prou es mereix la jubilació... snif, snif!!

dilluns, 26 de maig del 2025

15 anys de... l'Amatista i La Frontera a la Paret del Pas Nou.

Sempre que anàvem a Vilanova de Meià, la mirada apuntava cap a l'arrogant planxa de la Paret del Pas Nou, però quan baixava la mirada i veia la pujada per arribar-hi, ho deixava per un altre dia. Finalment, avui fa 15 anys, va arribar l'inevitable.


Vam fer les molt boniques Amatista i La Frontera. Recordo haver disfrutat com un nen fent friki de paret i també recordo la inflada de braços que me'n vaig endur cap a casa. Vies molt bones i molt atlètiques. Menció especial a la continuitat del L1 de La Frontera, brutal!!


Apa! Fins aviat i possible descens rapelant per Amatista.

diumenge, 25 de maig del 2025

15 anys de... l'Arantxa al País dels Sons Trobats a Vilamala.

Amb aquesta agradable via s'inagurava una nova paret al clot de Vilamala. Jo vaig repetir-la avui fa 15 anys i, certament, no en recordo gran cosa. Recordo que em va costar trobar l'inici i l'itinerari en general: aquestes rampes rocoses sense relleus evidents són molt indefinides. També recordo que l'últim llarg era el més xulo de tots i que prou demanava una apretadeta per que sortis en lliure.


Trobareu informació extensa per la xarxa ja que durant una temporada es va posar de moda, com passa en tantes altres vies de l'estil. Ara hi ha altres vies que li pugen per la vora, com aquesta o aquesta altra, alerta a no equivocar-vos.


Apa! Fins aviat i actualment no hi trobarem ningú... però per si de cas, porteu pla B.

dijous, 22 de maig del 2025

15 anys de... la Xavi Teixidó al Peladet Oriental.

Ja comencen a quedar lluny aquells anys del 'boom' de Rúbies. Nosaltres en fa 15 que vam decidir aventurar-nos pel que alguns en diuen el Peladet Oriental de Baix tot repetint la bonica i sorprenent Xavi Teixidó. Jo prou en guardo uns bons records. Us reprodueixo la piada que vaig fer en el seu dia per internet i que podeu trobar cercant un xic.


Ahir vam repetir amb l'Axel aquesta bona via molt propera a la Canal de la Lloba.
Els dos primers llargs són bastant cutres però la resta són bons amb algun de molt bo. La via no té cap expansió en tot el recorregut (només uns burils en el tram comú amb l'Esperó Therion). Reunions a reforçar (sense cap problema) i llargs a protegir (sense cap problema). Tota la via es segueix molt bé ja sigui pels ponts de roca, els cordinos a les sabines o la poda d'alguna d'aquestes. Vam usar tascons, friends fins el C4 i semàfor d'aliens. Vam sortir per la sortida original del flanqueig (molt bonica).
Menció especial a la sortida directa. Sinó es va moooolt sobrat de grau millor no intentar-ho. Jo ho vaig intentar amb corda per dalt i 6B/A0 ni de conya, mínim 6B/A2 repetint alguns friends mitjans-grans. Tot en lliure pot acostar-se al setè grau tranquilament. Dit d'una altra manera, qui va amb el grau justet per la via que no si fiqui, i qui tingui el grau per la sortida directa s'aburrirà com una ostra la resta de la via. Horari, unes cinc horetes. Atenció a no confrondres amb uns cordinos que hi ha en una fissura molt marcada en el primer llargs a la dreta de la Therion, allgú sap de què es? és una nova via o estar inacabada?
Per acabar. aproximació de 30min entrant per la canal de la Lloba i sortint-n'he cap a l'esquerra a l'indret de la gran llosa (apart de la llosa hi ha un bloc molt gran al mig de la tartera), damunt nostre ens quedarà una agulleta (important aquesta agulleta). Pel descens, tenir controlada l'agulleta per que si ens volem estalviar el rapel hem de passar-la per la dreta, baixar però amb tendència a la dreta. Canal xunga com poques he vist, molta pedra mòbil, embrossada i super empinada. La via és una broma en comparació amb el descens. En resum, bona via, lloc super maco i tranquil, i aproximació i descens d'aventura.

Apa! Fins aviat i ànims.

divendres, 16 de maig del 2025

La Pèl Roja i el Gran Diedre al Mercadal Inferior.

Avui anava amb mentalitat oberta per fer alguna vieta de les que hi ha al Mercadal Inferior a Berga. Sense cap idea prefixada m'he anat passejant pel peu de paret a veure quina em feia més gràcia. Al final m'he decidit per la Pèl Roja i després el Gran Diedre per amortitzar la jornada.


Totes dues desprenent aquell oblit que tantes vies pateixen i, certament, sap molt greu dir-ho, però en l'estat actual NO són gens recomanables. Per la vegetació a les fisures, pels clauets de miram i no em toquis, per la roca amb trams de fermesa ben dubtosa, però sobretot sobretot, per una placa ben difícil a la Pèl Roja assegurada amb ploms... tot plegat, increiblement absurd.


Jo he posat poc material però alguns tasconets, friends fins C3, Aliens i alguna baga us poden anar la mar de bé. La roca és molt variable: trams super bons i cantelluts i trams realment dolents (pocs però suficients). Reunions de la Pèl Roja equipades per rapelar (la cimera costa de trobar) i expansions a peu de via que marquen l'inici.

Apa! Fins aviat i almenys avui ha fet un solet fantàstic... no com fa uns dies.



dimarts, 13 de maig del 2025

Back to Black al Santuari de Lord.

Després de molts dies sense poder escalar per motius diversos, tornem a la vertical en aquest dia primaveral en que no em pillat el marrón (o el negre) per ben poc, amb un spring fins el cotxe d'aquells que et deixen sense al.lè (de fet, ara des de casa, està caient el cel). He anat a Santuari de Lord a fer l'arrogant, atrevida i ben oberta Back to Black, l'enhorabona a l'oberturista.


Potser ha estat pels dies d'inactivitat, però l'he trobat una via dura i obligada. El L1 ja comença ensenyant les dents però és el més assegurat i es deixa fer força bé. El L2 ja navega per la placa 'tiesa' com una mala cosa amb les assegurances contades i un final bastant més difícil del que proposa la ressenya original. I el L3, amb els tambors de guerra sonant, ha sigut un campi qui pugui però també es veia ben difícil.


Amb uns Aliens i friends fins C1 ja fareu, sabent que s'ha d'apretar. Reunions equipades (corda fixa a l'entrada de l'R2) i roca molt bona però bruta de líquen que, en algun punt, fa la guitza. Graduació a confirmar, però jo crec que el L2 és més de 6a+ i el L3 més de 6b+.


Apa! Fins aviat i haurem de tornar-hi amb més bones sensacions.



dilluns, 12 de maig del 2025

15 anys de... La Hoja del Cuchillo al Mallo Cuchillo.

Havent fet l'elegant Filo del Cuchillo, em feia gràcia repetir La Hoja del Cuchillo al mallo del mateix nom. Amb la petada de braços del dia anterior, a la SuperCrack, s'imposava una escalada amb grau prudencial per sortir-ne airosos.


Recordo que era una bona via però amb la roca ja no tant sòlida, això feia que haguéssis de vigilar una mica més. També recordo que alhora de rapelar trobaves intal.lacions per tot arreu i havies de tenir clar quines et podies saltar i quines no (anant en doble corda).



Apa! Fins aviat i davant el dubte... millor ser conservador.


diumenge, 11 de maig del 2025

15 anys de... la SuperCrack a La Visera.

Fa 15 anys vam anar a Riglos amb la idea de fer la Zulú Demente a La Visera, però l'emoció va fer que tiressim recte amunt agafant la línia de la SuperCrack. Però, certament, tant i feia... així tindriem l'excusa per tornar-hi (com vam fer l'any següent).


De la SuperCrack trobareu informació extensa per la xarxa. El record que en guardo és d'una via espectacular i boníssima amb la condició de tenir uns bons braços i una bona pila. Festival de bolo taronja per sota i blanc per sobre.

Apa! Fins aviat i ...ja m'agradaria tornar a tenir els bíceps d'aquella època, jeje!!!


dimarts, 6 de maig del 2025

15 anys de... la Via del Torreón a la Paret de Catalunya.

De totes les vies que hi ha a la part curta de la Paret de Catalunya, em feia gràcia repetir la via del Torreón ja que no hi havia gens d'informació per la xarxa i es veia prou atractiva. Res més lluny de la realitat, però. Fa 15 anys vam anar-hi i prou vam suar tinta xina en diversos llargs, inclosa una variant en el L2 per estalviar-nos un d'artificial que no es veia gens clar.


És l'única via, des de sempre, on tots els records que en guardo són de llargs escalats de segon, per tant, millor que el primer de cordada vagi conscienciat a passar-les magres, especialment en l'últim llarg, un autèntic passatge del terror de 45m. Uf Uf!! Us penjo la ressenya que vaig fer en el seu dia.


Apa! Fins aviat i sort, molta... sort.


dimarts, 29 d’abril del 2025

15 anys de... l'Integral Wiskeria al Gegant Encantat.

Des del primer moment que vaig veure la ressenya de l'Integral Wiskeria al Gegant Encantat de Montserrat em van entrar ganes de repetir-la, i així ho vaig fer avui farà 15 anys. Recordo poquetes coses de la via, només el mantingut L1 i l'ambient altiu de l'últim llarg corresponent a l'Aresta Brucs i la Normal.


Jo no recordo haver tingut cap contratemps, però actualment diuen, que part d'aquest darrer llarg està desreequipat, així que vosaltres mateixos amb el material a portar.

Apa! Fins aviat i... contrasteu la informació que us surti per la xarxa.


diumenge, 27 d’abril del 2025

15 anys de... la Sal de Frutas ENO a Narieda Sud.

Possiblement, la Sal de Frutas ENO sigui la via més xula de Narieda Sud, almenys a mi em va agradar molt quan la vaig repetir avui farà 15 anys. El L1, el L8 i el L9 són de lo milloret que hi ha al lloc, molt semblants a altres vies tot sigui dit, però en conjunt és molt guapa.


Recordo especialment el L1, que en fred prou et feia apretar. Actualment es pot entrar per la Regular treient-li pebre a l'assumpte. També recordo que tot i ser molt llarga, al estar equipada es feia ràpid. Tot i així, recomanable dur un variat de cordinos que els de via ja deuen estar força caducs.


Apa! Fins aviat i possibilitat d'escapatòria després de la gran placa central... abans també es pot fer però és un xic més complicat.

divendres, 25 d’abril del 2025

El Xavi de Borredà a la Serra de Queralt.

Després d'haver fet les altres dues (la Super Amics i l'Èlia), tenia pendent El Xavi de Borredà per finalitzar el trio de vietes en aquest sector de la Serra de Queralt. La boira ploranera ha estat a punt d'aigualir la festa (mai millor dit) però al final li he anat trobant el gest a la roca mullada.


De la via, no gran cosa a dir: L1 ajagut amb regletes menudes, L2 amb un parell de passos difícil que no han sortit ni de broma i, el L3 atlètic i el més maco dels tres. Tota ella ben assegurada i descens en dos rapels (preveure material de fortuna que ja no està com estava abans).


Apa! Fins aviat i una mica de ressenya per tancar el post.